Däcken är inget man ska chansa med. Det är en av de största anledningarna till varför man kan känna sig säker när man kör på vägen. Kör man dock på dåliga eller nedslitna däck kan verkligheten vara väldigt annorlunda. Vinterdäcken är speciellt viktiga då föret kan vara så mycket sämre.
Som många säker är medveten om finns det krav på mönsterdjupet på alla däck och detta är 3 mm för vinterdäcken. När de slitits ned under 3 mm är det därför dags att köpa nya däck. Nu står man då inför två val:
Friktionsdäck
Detta är vinterdäck utan dubbar som anpassats för vinterkörning med olika gummiblandningar och/eller mönstring. Det första man bör tänka på är att man endast bör satsa på friktionsdäck om bilen faktiskt har elektronisk stabilitetskontroll, som normalt sett kallas EPS efter engelskans Electronic Stability Program. Trafikverket säger nämligen att dödsrisken på hala vintervägar fördubblas om man kör en bil utan EPS och med odubbade däck.
Anledningen att välja friktionsdäck är då att de oftast har lägre ljudnivå och rullmotstånd på asfalt. Är man ute efter prestandadäck för vintern är dessa nästan uteslutande friktionsdäck. Det finns även vissa gator i Stockholm, Göteborg och Uppsala där man inte får köra med dubbdäck.
Dubbdäck
Dubbdäck å andra sidan har normalt sett betydligt bättre grepp på is. Att stanna på en hal isväg med odubbade däck kräver kring 10 gånger så längre sträcka än på en torr sommarväg. Dubbdäck skär ned på denna sträcka avsevärt.
Det har även visat sig att dubbdäck ruggar upp isen i korsningar och ger därmed alla andra bilar bättre fäste, även om de inte har dubbade däck. De ger även en retexturering av blank asfalt och gör dem säkrare att köra på.
Sammanfattning
Vilka däck man bör köpa beror stor på var man bor och vilka behov man har. Denna artikel ger förhoppningsvis tillräckligt med information för att man ska kunna köpa passande vinterdäck nästa gång det är dags.